torsdag 28 april 2011

Viltspår och utställning.

För mej och Victor har verkligen påskhelgen varit helt toppen. Inte bara för att det varit strålande solsken och varmt och skönt, vilket hade varit fullt tillräckligt egentligen. Men det har varit ännu bättre än så. 
I söndags åkte vi som vanligt till vår viltspårskurs. Väl där så fick vi veta att några hundar skulle få göra sina anlagsprov, och Victor var en av dem. Har inte fått spårprotokollet än,(kommer att lägga in det under fliken Victor om ni är nyfikna) men i stora drag kan man säga att jag kröp runt bland smågranar och annat skit, Victor badade två gånger och både han och jag gick över klöven. Han en gång, och jag tre gånger utan att se den. Till Victors försvar kan sägas att domaren lagt klöven precis framför en bäck, och vilken normal Cocker vill inte bada när man ser en bäck?? Till mitt försvar vill jag säga att jag tyckte det gick så fort att jag inte hade en tanke på att spårslutet skulle vara redan där. Men vi hittade den till sist och blev GODKÄNDA.
Sen till nästa grej som min lille knasboll har lyckats med i påsk.


Hade anmält Victor till inofficiell utställning i Skanör-Falsterbo och tänkte att, va fasen jag provar trimma honom själv. Är ju en massa saker man vill göra nu på våren, kurser och dyligt. Så det gäller ju att spara pengar där man kan. Höll på att slita mitt hår över denna j......la trimning. Ingen bra ide att lära sej det innan en utställning. Men med lite tips och telefonrådgivning blev det till sist ganska hyfsat ändå. Men jag var osäker på om den dög på en utställning och var ända fram till kvällen innan tveksam om jag skulle åka. 
Döm om min förvåning när Victor blev etta i juniorklassen. Sen blev han bästa hane och slog en kille som snart är champion. Gissa hur lång min haka blev när domaren Erna-Britta Nordin kom och gratulerade mej. Var ju helt säker på att den andra hanen skulle vinna, och var nöjd redan med att han vann juniorklassen. Victor slutade som BIM och vi blev slagna av lilla söta Trinny och matte Åsa. Stort grattis till dom! 




Victors kritik: Fina prop. Vackert format huvud med välburna öron, Fina ögon. Bra nos o bett. Vacker överlinje. Välvinklad, Mkt bra bröst. Västäda, bra ben. Mkt typiska rörelser med glatt viftande svans. Bra päls. Härligt temperament.
1 Bästa hane.

Är så glad över kritiken och framförallt det där med glatt viftande svans och härligt temperament, då vi tidigare fått kritik för att han inte varit tillräckligt glad i ringen. Och vi har tränat på det i vår. Kul att det gett resultat.

Mattes lilla vildhjärta.

10 kommentarer:

  1. Åh, vad roligt! Grattis! Måste kännas extra bra med utställningsresultatet när man har trimmat själv. Bra jobbat!

    SvaraRadera
  2. Grattis änen gång från en superstolt uppfödare!!

    SvaraRadera
  3. Grattis till de båda fina resultaten! Och han ser ju kanonfin ut :)

    SvaraRadera
  4. Grattis Grattis! Det var jätte kul å träffa er och Viktor är ju e sådan fin kille. Lycka till i framtiden. Å jag tyckte han var en värdig vinnare.
    Vov vov Ricco & Alfons & Towe

    SvaraRadera
  5. Tjohoooooooooooooooooo och SUPERGRATTIS...Vilken helg! Så duktiga ni är båda två...superteam både i skogen och i ringen!
    GRATTIS FINA FINA LILLEBROR...kram Freija, Z:a med matte :)

    SvaraRadera
  6. Ett stort GRATTIS till de fina resultaten!
    önskar vi alla på kennel Cockett

    SvaraRadera
  7. (Nu hoppas jag att det fungerar! Misslyckades för några dagar sedan, min knasuppkoppling!)
    GRATTIS!
    Men jag är inte ett dugg förvånad:) Har gillat den där killen sedan Carinas valpblogg om dem. Fast då var det väl mest färgen iofs...
    Hälsa Anton att man ska vara snäll mot gamla tanter!
    Och PUSS till duktiga Victor!

    SvaraRadera
  8. Grattis till godkänt anlagsprov!
    Jag visste inte då vi sågs, att även Viktor klarat av spårdebuten. Visst är det kul att spåra och terrängen och atmosfären i Vedema är helt underbar.
    Vi ses kanske där igen.

    SvaraRadera
  9. Grattis till det godkända anlagsprovet. Vad kul. Den 17 maj är det Elons tur, håll tummarna då : )

    SvaraRadera