söndag 9 maj 2010

En riktig hårding.


 Victor fått sej en rejäl omgång träning i helgen. Han har som sagt blivit lite väl stöddig den senaste tiden. Klarar inte av att gå förbi människor eller hundar, utan kastar sej morrande och skällande i kopplet med raggen rest.  Trodde detta berodde på att han kommit i nån slags "spökålder" men han blir värre och värre. Absolut inte något beteende som jag tänker acceptera, men har inte någon vidare erfarenhet av det. Men nu ligger vi i hårdträning. Beväpnad med klicker, massor av godis och tålamod for vi i morse iväg till Tyringe (närmaste tätort).
Inte var där mycket folk ute:( Vi gick ialla fall en runda och tränade gå fint i koppel, och det har han faktisk blivit bättre på. Till sist träffade vi ialla fall en tjej och en liten hund. Hade kollat på Fredrik Steens video om hundmöten och enligt honom var det bara att ta  hunden lite i nackskinnet om den vill "hälsa" på andra hundar.- "Svårare än så är det inte". Nej kanske inte om man är ute med sin egen uppfödda valp som man förmodligen tränat sen den var nyfödd, och är hundtränare:( Funkade ialla fall inte så bra på Victor. Han morrade och stod i. Då frågar tjejen: Får dom hälsa? Hon tyckte nog att jag var en riktig häxa när jag lite stressat fräste: NEJ. Han ska lära sej att inte hälsa på andra hundar. Fick dåligt samvete sen och tänkte att dom ju faktiskt kunde ha hjälpt mej att träna. Men jag blev lite stressad av situationen.
Men i eftermiddag har vi varit hos syrran vars hundar han inte känner och tränat samma sak och då gick det mycket bättre:) Det blir nog ordning på honom också.

7 kommentarer:

  1. Jag är verkligen ingen expert, men vår Mimmi var också sådan. Reste raggen och morrade. Jag trodde hon var arg, men efter att ha läst lite om hundspråk, så tror jag hon var rädd. Nanna är också lite ängslig ibland - inte för hundar, men för människor och särskilt barn. Jag har börjat ta till ett annat knep som jag också läste om: att inte gå rakt fram mot 'faran' utan att göra en böj. Vet inte om du förstår vad jag menar, men det går ut på att om två hundar går rakt fram emot varandra så utmanar de varandra. Viker den ena av lite grand i en böj så går det bättre. Vet inte om allt det här kan vara till någon hjälp, men jag vet hur frustrerande det är när ens hund 'beter' sig.

    SvaraRadera
  2. Glömde säga att han är så otroligt vacker!!!

    SvaraRadera
  3. Tror faktiskt du triggar han mer. Tror mer på Katarinas teori.Blir ju massor av träning på söndag. Vi hörs på jobbet . Så synd att vi var iväg idag men gärna nästa gång.

    SvaraRadera
  4. Tack för tipset Katarina. Ska prova det i morgon. Och visst är han fin. Oftast är han faktiskt så änglalik som han ser ut på bilden, go och pussig. Han har väl bara gått och blivit tonåring tro jag:) Och jag håller med dej Carina. Han blir bara värre när man tar till handgripligheter med honom.Inte för att jag tog i så mycket med honom men ändå.

    SvaraRadera
  5. Jag har tyvärr inget bra tips att ge...Freija kan också blir lite fjantig ibland men jag bara går och låtsas inte om henne...kör nonchalerar taktiken...

    SvaraRadera
  6. Hoppas det blev massor av härlig shopping idag. Längesen jag var där och blev allt en aning avis och sugen. Jag har nominerat dig . Kolla bloggen. Kram

    SvaraRadera
  7. Hej !
    Elon är också lite "knäpp" just nu. Nosar överallt, lyssnar inte riktigt till fullo m.m
    Tycker du ändå gjorde rätt som sa ifrån i samband med hundmötet, men jag har själv svårt att säga ifrån, så jag förstår vad du menar.
    /elons matte

    SvaraRadera